Landgångar
Flytbryggor behöver en separat landgång. Ofta är landgången fast monterad iland och ligger rörlig uppe på bryggans däck. Den ska då luta neråt ut på bryggan. Annars sticker den upp i luften vid högvatten. Genom att använda en svagt konvex landgång undviker man detta. Gör den inte för kort för då kan det bli en halkig uppförsbacke att kliva på.
Det går även att ha ett lättare metallräcke på landgången, dels som handledare men som också hjälper till att stadga konstruktionen. Ett annat alternativ är att landgången förses med en flytkropp längst ut och ansluter plant direkt till flytbryggan med en rörlig koppling. En sådan konstruktion fungerar i mer skyddade lägen.
När landgångens reglar läggs uppe på bryggan får den vila på en slitplåt på för att undvika att däcksvirket nöts sönder. En tyngre landgång kan även förses med hjul eller rullar.

Rak landgång
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Välvd landgång
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Rak landgång med flytkropp
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Rullbeslag
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Landgångskoppling beslag
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Landgångskoppling med rör
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Räcken
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Hängselbeslag
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.

Ritning på landfäste
Här berättar vi om Djursöbryggan. En liten presentation här.